Irma

Servicemedarbejder hos Irma

Irmavideo med logo

I en Irma-butik får du mange glade og gode kollegaer, som glæder sig til at arbejde sammen med dig. Det betyder ikke noget, at du ikke har arbejdet i en butik før. Det vigtige er, at du gerne vil arbejde i en butik, hvor man giver den bedste service overfor kunderne. Er der noget, du ikke kan, skal dine kolleger nok sørge for at lære dig, hvordan du gør.

KLAPjob har indledt et samarbejde med Irma om job med løntilskud til mennesker med kognitive vanskeligheder. Det som tidligere hed "skånejob".

Samarbejdet skal gøre det nemmere for mennesker med kognitive vanskeligheder på førtidspension at komme ud på det ordinære arbejdsmarked. I hele landet er der mere end 80 butikker. De fleste Irma-butikker ligger i Storkøbenhavn og er meget forskellige. Irma-butikken kan være det store supermarked - men det kan også være den mindre Irma City-butik til det hurtige indkøb.

Den ansattes profil
For at blive servicemedarbejder i Irma skal den personen:

• være motiveret for at arbejde i en butik
• selv være i stand til at komme på arbejde
• være engageret i dit arbejde
• være god til at lytte
• være god til at holde orden
• møde til tiden

Eksempler på arbejdsopgaverne hos Irma:

• Holde orden på lager
• Presse pap
• Holde orden foran og bagved kasserne
• Opfylde varer i butikken
• Hjælpe med at holde butikken ryddelig
• Behandle alle kunder som gæster
• Andre forefaldende arbejdsopgaver

Forud for en ansættelse vil der være en praktikperiode på cirka fire uger. I praktikperioden finder kandidaten og Irma ud af, om kandidaten kan lide at arbejde i varehuset. De finder også ud af, hvilke opgaver kandidaten kan løse - og hvor mange timer om ugen, der skal arbejdes.

Kandidaten får faste arbejdstider i praktikken - og Irma tøj. Praktikperioden er ulønnet. Hvis kandidaten bagefter bliver ansat som medarbejder, er lønnen cirka 40 kroner i timen.

Hent pjecen "Har du lyst til at arbejde i Irma?"

KLAP - Irma folder.jpg

Læs mere om Irma:

Content arrow
Håndbog om livet på arbejdsmarkedet (1) Håndbog om livet på arbejdsmarkedet

Når du starter på dit job, er der mange ting, som du skal have styr på, for eksempel løn, forskudsopgørelse, feriedage og meget andet.

For at gøre det hele lidt mere enkelt, har vi i denne håndbog samlet en række gode råd og informationer om livet på arbejdsmarkedet.

Læs håndbogen, når du starter på dit nye arbejde. 

Hent håndbogen her.

Se mere...
Content arrow
REMA 1000 300 ansatte REMA 1000 viser vejen for et mere rummeligt arbejdsmarked Kenneths ansættelse hos REMA 1000 i Ørestaden markerer noget særligt for butikskæden. Kenneth er nemlig nummer 300 medarbejder, der er blevet ansat KLAPjob. Se mere...
Content arrow
KLAPjob, Louis Nielsen Ansættelse af personer med kognitive handicap skaber værdi for virksomheder

KLAPjob har i løbet af de seneste år indgået mange nye samarbejdsaftaler med virksomheder i hele landet. Gode samarbejdsaftaler er essentielt for KLAPjobs arbejde, da det øger jobmulighederne på det ordinære arbejdsmarked for mennesker med udviklingshæmning og andre kognitive vanskeligheder. Samtidig skaber samarbejdet værdi for virksomhederne

Restaurantkæden Burger King og brilleforretningen Louis Nielsen i Lyngby er to af de nyeste samarbejdspartnere for KLAPjob. Begge oplever, at ansættelse af medarbejdere gennem KLAPjob har skabt værdi for deres forretning.

Ifølge driftschef hos Burger King i Esbjerg Steffen Pedersen har Burger King blandt andet indgået et samarbejde med KLAPjob for at tage et socialt ansvar. Ud over at samarbejdet har givet social værdi for virksomheden, oplever restaurantkæden også, at samarbejdet har bidraget rent økonomisk: - Vi er en forretning, og det drejer sig om økonomi i sidste ende, og det får vi faktisk ud af det her. Vi får nogle ansatte, der kan bidrage med nogle af de arbejdsopgaver, som vi har i dagligdagen, og det gør rent faktisk, at det giver en værdi for virksomheden at have personer ansat med kognitive udfordringer.

Hos Louis Nielsen i Lyngby har butikschef Jette Bergdahl ansat medarbejderen Camilla gennem KLAPjob. Og her har ansættelsen vakt stor begejstring hos alle medarbejdere i butikken: - Vi har stor glæde af Camilla, og det betyder rigtig meget i vores dagligdag, at hun hjælper os med at pakke briller ud. Også på det sociale område har det været fantastisk. Hun bidrager med rigtig mange ting. Det er jo ikke kun os, der giver noget til hende. Hun giver bestemt ligeså meget tilbage til os.

Ifølge Jette Bergdahl har arbejdsgivere en borgerpligt til at tage sig af de mennesker, der har nogle særlige behov og udfordringer i livet. Men dertil giver det, ifølge Jette Bergdahl, også et godt billede udadtil, at man som virksomhed har plads og rummelighed til mere end det ”normale”.

Projektleder for KLAPjob Claus Bergmann Hansen er begejstret for de positive tilbagemeldinger fra både Louis Nielsen og Burger King og ser frem til det videre samarbejde: - Vi er enormt glade for de tilbagemeldinger, som vi har fået fra Burger King og Louis Nielsen i Lyngby. Det er rigtig positivt, at stadig flere virksomheder får øjnene op for, hvor meget værdi en virksomhed kan få ved at ansætte medarbejdere med udviklingshæmning og andre kognitive handicap. Jeg vil gerne sige stor tak til Burger King og Louis Nielsen i Lyngby for et godt samarbejde.

Se mere...
Content arrow
Content arrow