Det siger de...

REMA1000 Asbjørn.jpg

Virksomhederne fortæller om deres samarbejde med KLAPjob

Region Midtjylland

”Det var ganske interessant, da KLAPjob var ude at identificere arbejdsopgaver. Vi tog en tur rundt med en kop kaffe i nogle lokaler, og nogle steder var der ledninger, der hang, og tusserne var ikke afstemt, og der manglede printerpapir.”
– Anders Kristensen, mangfoldighedskonsulent Region Midtjylland

Matas

”De giver os ikke unødvendig information. Med andre oplever vi, at vi bliver ringet op hele tiden og skal informeres om alt muligt, og så bliver det lige pludselig en belastning. Her kører det bare.”
- Ditte Thygesen, HR-medarbejder Matas

”Noget af det, der fungerer rigtig godt, og som jeg har fået overleveret fra min kollega, det er, at KLAPjob er rigtig gode til at screene. De er gode til at matche de rigtige medarbejdere til vores butikker.”
– Ditte Thygesen, HR-medarbejder Matas

REMA 1000

”Jeg fik besked om KLAPjob gennem REMA´s hovedkontor, der skrev en mail ud om, at man havde succes med det i nogle butikker, og at man ville anbefale andre, der altså havde plads til en medarbejder, at gå ind og støtte op om projektet. Så ringede jeg til HR-afdelingen og spurgte lidt ind til det, og de sagde, at jeg skulle tage fat i en KLAPjob-konsulent, og så fik jeg telefonnummeret på konsulenten i vores område. (…) Vi blev enige om at indrykke en annonce på Jobnet, og den gav pote.”
- Peter Damsgaard, Købmand Rema.

”Noget af det, jeg opfatter som positivt, er, at KLAPjob har sagt, at KLAPjob-medarbejderen bliver ansat på samme vilkår. (…) Vi havde en KLAPjob-medarbejder, som stjal fra butikken, og der er KLAPjob jo fuldstændig firkantet og siger: Så fyr ham. Det er de samme regler, der gælder. En tilgang til, at vi er nødt til at forvente noget af dem, og så kan de forvente noget af os.”
- Svend H. Petersen, HR-medarbejder Rema

”Jeg har haft alle købmændene inde seksten ad gangen og har bedt dem om at starte dagen med at fortælle en historie de er stolte af - en pralehistorie. Og mange af dem har ikke talt om mel og gryn og bananer og sådan noget, men de har talt om at de har fået nogle mennesker ind der har nogle udfordringer i livet – og så har igennem arbejdet i butikken fået noget mere selvtillid og ligesom kommet tilbage til arbejdsmarkedet igen, og det er de meget glade for at være med til.”
- Henrik Burkal, Adm. Direktør Rema1000 Danmark A/S om samarbejdet med KLAPjob.

McDonald's

”Man skal ikke kun tænke over at gøre noget godt, bare for at gøre det godt – Det skal også give forretningsmæssig mening, og det vi har oplevet, er at de her unge KLAPjob-medarbejdere bidrager med noget særligt i forhold til vores kultur, men også i forhold til den rummelighed der er på arbejdspladsen og det er noget der booster medarbejder tilfredsheden…”
- Mette Hybschmann - Head of HR i McDonalds Danmark.

”De gør sig umage med at finde borgere, der passer godt ind i vores forretning, og det er et vigtigt udgangspunkt for os. (…) Det, der er effektivt ved KLAPjob-metoden, er, at de har sat sig ind i vores virksomhed og forstår, hvad det er for nogle kandidater, de skal komme med. For det er noget af det, der kan være ineffektivt ved for eksempel jobcentrene – hvis vi bruger for lang tid på noget, der ikke er relevant.”
– Katrine Schelbli, HR-medarbejder McDonald’s

Silvan

“Samarbejdet har fungeret fantastisk. KLAPjob har løst alle problemer straks de er blevet konstateret til UG++. Vigtigt med et beredskab der hurtigt kan rykke ud hvis der opstår problemer inden det fører til egentlige konflikter. Det har gjort det nemt for varehuscheferne at styre og de ansatte har følt sig trygge…”
Morten Elbro – HR chef i SILVAN.

Færgen

”De KLAPjob-medarbejdere vi har, møder ind med en arbejdsglæde og iver, som man måske nogen gange mangler hos de øvrige medarbejdere - og arbejdsglæde og iver smitter…”
Kaj Kvist Nielsen, Terminalchef hos Færgen.

Content arrow
Håndbog om livet på arbejdsmarkedet (1) Håndbog om livet på arbejdsmarkedet

Når du starter på dit job, er der mange ting, som du skal have styr på, for eksempel løn, forskudsopgørelse, feriedage og meget andet.

For at gøre det hele lidt mere enkelt, har vi i denne håndbog samlet en række gode råd og informationer om livet på arbejdsmarkedet.

Læs håndbogen, når du starter på dit nye arbejde. 

Hent håndbogen her.

Se mere...
Content arrow
REMA 1000 300 ansatte REMA 1000 viser vejen for et mere rummeligt arbejdsmarked Kenneths ansættelse hos REMA 1000 i Ørestaden markerer noget særligt for butikskæden. Kenneth er nemlig nummer 300 medarbejder, der er blevet ansat KLAPjob. Se mere...
Content arrow
KLAPjob, Louis Nielsen Ansættelse af personer med kognitive handicap skaber værdi for virksomheder

KLAPjob har i løbet af de seneste år indgået mange nye samarbejdsaftaler med virksomheder i hele landet. Gode samarbejdsaftaler er essentielt for KLAPjobs arbejde, da det øger jobmulighederne på det ordinære arbejdsmarked for mennesker med udviklingshæmning og andre kognitive vanskeligheder. Samtidig skaber samarbejdet værdi for virksomhederne

Restaurantkæden Burger King og brilleforretningen Louis Nielsen i Lyngby er to af de nyeste samarbejdspartnere for KLAPjob. Begge oplever, at ansættelse af medarbejdere gennem KLAPjob har skabt værdi for deres forretning.

Ifølge driftschef hos Burger King i Esbjerg Steffen Pedersen har Burger King blandt andet indgået et samarbejde med KLAPjob for at tage et socialt ansvar. Ud over at samarbejdet har givet social værdi for virksomheden, oplever restaurantkæden også, at samarbejdet har bidraget rent økonomisk: - Vi er en forretning, og det drejer sig om økonomi i sidste ende, og det får vi faktisk ud af det her. Vi får nogle ansatte, der kan bidrage med nogle af de arbejdsopgaver, som vi har i dagligdagen, og det gør rent faktisk, at det giver en værdi for virksomheden at have personer ansat med kognitive udfordringer.

Hos Louis Nielsen i Lyngby har butikschef Jette Bergdahl ansat medarbejderen Camilla gennem KLAPjob. Og her har ansættelsen vakt stor begejstring hos alle medarbejdere i butikken: - Vi har stor glæde af Camilla, og det betyder rigtig meget i vores dagligdag, at hun hjælper os med at pakke briller ud. Også på det sociale område har det været fantastisk. Hun bidrager med rigtig mange ting. Det er jo ikke kun os, der giver noget til hende. Hun giver bestemt ligeså meget tilbage til os.

Ifølge Jette Bergdahl har arbejdsgivere en borgerpligt til at tage sig af de mennesker, der har nogle særlige behov og udfordringer i livet. Men dertil giver det, ifølge Jette Bergdahl, også et godt billede udadtil, at man som virksomhed har plads og rummelighed til mere end det ”normale”.

Projektleder for KLAPjob Claus Bergmann Hansen er begejstret for de positive tilbagemeldinger fra både Louis Nielsen og Burger King og ser frem til det videre samarbejde: - Vi er enormt glade for de tilbagemeldinger, som vi har fået fra Burger King og Louis Nielsen i Lyngby. Det er rigtig positivt, at stadig flere virksomheder får øjnene op for, hvor meget værdi en virksomhed kan få ved at ansætte medarbejdere med udviklingshæmning og andre kognitive handicap. Jeg vil gerne sige stor tak til Burger King og Louis Nielsen i Lyngby for et godt samarbejde.

Se mere...
Content arrow
Content arrow