Privatlivspolitik

Generelt
Landsforeningen LEV tager beskyttelse af dine personoplysninger meget alvorligt. Vi har derfor vedtaget denne privatlivspolitik, hvor du kan finde information om, hvordan vi behandler dine personoplysninger.

Personoplysninger er alle slags oplysninger, der direkte eller indirekte kan henføres til dig som privatperson. Ved behandling af personoplysninger forstås enhver aktivitet, som involverer brug af personoplysninger.

Landsforeningen LEV er dataansvarlig, og vi sikrer, at behandling og beskyttelse af dine personoplysninger sker i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Dette er Landsforeningens generelle retningslinjer ift. vores behandling af personoplysninger. Hvis der er på nogle specifikke områder forekommer afvigelser herfra, vil dette tydeligt fremgå.

Kontaktoplysninger:                  
Landsforeningen LEV
Blekinge Boulevard 2
2630 Taastrup

Tlf. 3635 96969
E-mail: lev@lev.dk
Website: https://lev.dk

CVR: 5574 8810

Behandling af personoplysninger
Formål med behandling af personoplysninger
Vi indsamler og behandler dine personoplysninger i forskellige henseender og altid med bestemte formål. Formålet afhænger af, om du er medlem, kunde, bidragsyder eller lignende hos os, eller om du blot er bruger af vores hjemmeside.  

Vi indsamler personoplysninger med de formål at:

  • Behandle dit køb af vores produkter eller ydelser, for eksempel medlemskab, kurser, brochure, bøger og lignende
  • Administrere dit medlemskab af Landsforeningen LEV, dine forsikringer (HANDI Forsikringsservice), din jobansøgning(enten i Landsforeningen LEV eller gennem KLAPjob), dit lejemål (LEVs ejendomsadministration), din rådgivningssag (LEVs Rådgivning) eller anden relation til os
  • Optimere og tilpasse vores produkter og tjenester
  • Opfyldelse af en kontraktlig eller retlig forpligtelse

Typen af oplysninger som vi behandler
Formålet med behandling af dine personoplysninger fastlægger de personlige oplysninger vi indsamler. Vi indsamler og behandler kun oplysninger, der er relevante, og ikke flere oplysninger, end hvad der er nødvendigt for at kunne opfylde det specifikke formål. Når vi anmoder om dine personoplysninger, meddeler vi, hvilke af dine oplysninger vi behandler og til hvilke formål.

Herunder kan du læse om de situationer, vi typisk anmoder om dine personoplysninger, og hvilke typer personoplysninger vi typisk indsamler.

  • Oprettelse af medlemskab, donationer/bidrag til foreningen, tilmelding til foreningens arrangementer og køb af foreningens ydelser
    Ved oprettelse af medlemskab, tilmelding til foreningens arrangementer og køb af foreningens ydelser beder vi om dit navn og kontaktoplysninger (adresse, telefon, mail). Vi kan endvidere anmode om dit CPR.nr., hvis du ønsker at få indberettet din donation til Skat.  
  • Generelle henvendelser
    Hvis du kontakter os i forbindelse med rådgivning, vejledning eller generelle henvendelser, er det helt op til dig, hvilke informationer du ønsker at videregive til os, herunder om du ønsker at forblive anonym. 
  • Henvendelser om rådgivning
    Ved henvendelser angående rådgivning beder vi om dit navn og kontaktoplysninger (adresse, telefon og e-mail), samt dit medlemsnummer i Landsforeningen LEV. Ved efterfølgende rådgivning kan det forekomme, at vi beder om yderligere oplysninger.
  • Ansøgninger til fonde og legater
    Ved ansøgninger til LEVs fonde og legater eller fonde og legater, som Landsforeningen LEV bestyrer, beder vi om dit navn og kontaktoplysninger (adresse, telefon og e-mail).
  • Tegning af forsikringer gennem HANDI Forsikringsservice
    Ved tegning af forsikringer beder vi om dit navn og kontaktoplysninger (adresse, telefon, e-mail og CPR-nr.).
  • Ansøgning om job via KLAPjob
    Ved ansøgning om job via KLAPjob beder vi om dit navn og kontaktoplysninger (adresse, telefon, e-mail og CPR-nr.).
  • Ansøgning om job i LEV
    Ved ansøgning om job i LEV beder vi om dit navn og kontaktoplysninger (adresse, telefon og e-mail).
  • Ejendomsadministration
    Hvis din bolig bliver administreret af LEVs ejendomsadministration, beder vi dig om dit navn og kontaktoplysninger (adresse, telefon, e-mail og CPR-nr.).
  • Udsendelse af nyhedsbrev
    For at kunne sende dig LEV nyhedsbrev, beder vi om dit navn og din e-mailadresse. 
  • Brug af lev.dk og foreningens øvrige hjemmesider
    Vi anvender cookies på vores hjemmesider. Se foreningens cookiepolitik for yderligere info. 
  • Medlemsundersøgelser
    Foreningen gennemfører af og til spørgeundersøgelser blandt medlemmer og interessenter, hvor vi spørger ind til oplevelser, holdninger og interesser indenfor bestemte områder. De personoplysninger, vi indsamler, varierer fra undersøgelse til undersøgelse – i hvert tilfælde gør vi klart rede for de oplysninger vi indsamler, og hvad de skal bruges til.

Kontrol og opdatering af personoplysninger
Vi kontrollerer løbende, at de personoplysninger, vi behandler og opbevarer om dig, er korrekte. Du kan imidlertid hjælpe os med dette ved at meddele os eventuelle ændringer til dine personoplysninger, fx ændring af adresse, telefonnummer og e-mail. Du kan kontakte os via ovennævnte kontaktoplysninger.

Videregivelse af personoplysninger
Vi benytter en række samarbejdspartnere, som bistår os med fx IT-drift og administration, hvilket betyder, at vi deler dine personoplysninger med disse partnere.

Vores samarbejdspartnere behandler udelukkende oplysninger på vores vegne og må ikke anvende dem til egne formål. Vi indgår databehandleraftaler med vores samarbejdspartnere og sikrer os, at vores samarbejdspartnere handler i overensstemmelse med vores privatlivspolitik og gældende love.

Vi videregiver ikke dine personoplysninger til andre eksterne aktører end vores samarbejdspartnere/databehandlere. Skulle der opstå en behov herfor, vil vi spørge om din tilladelse.

Sletning af personoplysninger
Vi sletter dine personoplysninger, når de ikke længere er nødvendige for os at have.
Tidsperioden for opbevaring afhænger af karakteren af oplysningerne og baggrunden for opbevaring. Nedenstående er vores generelle retningslinjer, og der kan være andre retningslinjer ved visse henvendelser. I sådanne tilfælde vil det fremgå i forbindelse med din henvendelse, hvordan retningslinjerne er i forbindelse med den specifikke henvendelse.

  • Landsforeningen sletter generelt mails efter 6 måneder, med mindre de vedrører en aktiv sag.
  • Landsforeningen sletter ikke personoplysninger på aktive medlemmer, donorer, KLAPjob-ansøgere, lejere og forsikringstagere. Formålet med dette er at sikre, at vi har overblik over samarbejdet med vores nuværende ”kunder”, så de får den bedste service. 
  • Personoplysninger på medlemmer, lejere og KLAPjob-ansøgere og donorer slettes efter 2 år i Landsforeningens kartoteker og efter 5 år i Landsforeningens regnskabssystem, regnet fra afslutningen af det regn­skabsår, hvor medlemmet udmeldes af foreningen eller donoren har foretaget sidste indbetaling.  Personoplysninger på andre ”kunder”, som ikke er medlem af foreningen, slettes ligeledes efter 5 år fra afslutningen af det regnskabsår, som kundens ordrer eller køb vedrører. Disse slettefrister følger bogføringslovens regler. Forsikringstagere slettes som udgangspunkt ikke, da vi i forbindelse med en evt. senere skade skal kunne dokumentere forsikringsforholdet.
  • Personoplysninger, registreret i forbindelse med rådgivning, af medlemmer og andre interessenter, slettes eller anonymiseres senest 24 måneder efter, at sagen vurderes lukket, med mindre henvendelserne indgår i LEVs regnskab. Hvis der er forhold i den enkelte sag som begrunder længere opbevaring, indhentes der samtykke fra den pågældende person. 
  • I tilfælde af, at der pågår en tvist med et medlem, donor, forsikringstager, lejer eller kunde, så opbevares alle relevante personoplysninger, indtil den pågældende tvist er endeligt afsluttet ved endelig domsafsigelse eller lignende.

Sikkerhed
Vi har truffet tekniske og organisatoriske foranstaltninger, der beskytter mod, at dine oplysninger hændeligt eller ulovligt bliver slettet, offentliggjort, fortabt, forringet eller kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges eller i øvrigt behandles i strid med lovgivningen.

Dine rettigheder
Du har en række rettigheder, jf. lovgivning om behandling af persondata. Hvis du for eksempel ønsker at gøre brug af disse rettigheder, bedes du kontakte sekretariatschefen via ovennævnte kontaktoplysninger.

Adgang til dine personoplysninger
Du har ret til at få oplyst i, hvilke oplysninger vi har om dig, med hvilket formål vi behandler disse, og hvor længe vi opbevarer dine oplysninger. Derudover har du ret til at få oplyst, hvilke aktører dine personoplysninger eventuelt videregives til. Adgangen til disse oplysninger kan dog være begrænset af hensyn til andre personers privatlivsbeskyttelse(for eksempel medlemslister), forretningshemmeligheder eller immaterielle rettigheder. 

Ønsker du indsigt i, hvilke personoplysninger vi behandler om dig, har du ret til at modtage disse (kun oplysninger vedrørende dig selv, som du selv har givet os) i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format. 

Ændring og sletning af dine oplysninger
Du har ret til at få rettet dine oplysninger, hvis de oplysninger, vi har registreret om dig, ikke er korrekte. Ved henvendelse om dette beder vi dig oplyse, hvilke oplysninger der er ukorrekte, og hvordan vi kan rette dem. 

Hvis du ikke længere giver dit samtykke til behandling af dine oplysninger, sletter vi oplysningerne i det omfang vi kan. Der kan være forhold som medfører, at vi ikke kan slette alle dine data, for eksempel oplysninger som indgår i regnskabet, og som opbevares i 5 år.

Indsigelse og klage
Du har ret til at gøre indsigelse mod den måde, vi behandler dine personoplysninger på eller vores brug af dine personoplysninger til markedsføringsformål. Hvis din indsigelse er berettiget, ophører vi med behandlingen af dine personoplysninger. Du kan indsende en indsigelse på mailadressen: lev@lev.dk.

Du har også mulighed for at indgive en klage over vores behandling af dine personoplysninger til: Datatilsynet, Borgergade 28, 5., 1300 København K. tlf. 3319 3218, dt@datatilsynet.dk.

Ændring af privatlivspolitik
Landsforeningen LEV forbeholder sig ret til at opdatere og ændre ovenstående privatlivspolitik. Eventuelle ændringer vil blive offentliggjort på denne side, hvor dato for seneste opdatering vil være angivet. Ved væsentlige ændringer gør vi opmærksom på dette gennem en synlig besked på foreningens hjemmeside og/eller i udsendte nyhedsbreve.

Senest opdateret juni 2018

Content arrow
REMA 1000 300 ansatte REMA 1000 viser vejen for et mere rummeligt arbejdsmarked Kenneths ansættelse hos REMA 1000 i Ørestaden markerer noget særligt for butikskæden. Kenneth er nemlig nummer 300 medarbejder, der er blevet ansat KLAPjob. Se mere...
Content arrow
KLAPjob, Louis Nielsen Ansættelse af personer med kognitive handicap skaber værdi for virksomheder

KLAPjob har i løbet af de seneste år indgået mange nye samarbejdsaftaler med virksomheder i hele landet. Gode samarbejdsaftaler er essentielt for KLAPjobs arbejde, da det øger jobmulighederne på det ordinære arbejdsmarked for mennesker med udviklingshæmning og andre kognitive vanskeligheder. Samtidig skaber samarbejdet værdi for virksomhederne

Restaurantkæden Burger King og brilleforretningen Louis Nielsen i Lyngby er to af de nyeste samarbejdspartnere for KLAPjob. Begge oplever, at ansættelse af medarbejdere gennem KLAPjob har skabt værdi for deres forretning.

Ifølge driftschef hos Burger King i Esbjerg Steffen Pedersen har Burger King blandt andet indgået et samarbejde med KLAPjob for at tage et socialt ansvar. Ud over at samarbejdet har givet social værdi for virksomheden, oplever restaurantkæden også, at samarbejdet har bidraget rent økonomisk: - Vi er en forretning, og det drejer sig om økonomi i sidste ende, og det får vi faktisk ud af det her. Vi får nogle ansatte, der kan bidrage med nogle af de arbejdsopgaver, som vi har i dagligdagen, og det gør rent faktisk, at det giver en værdi for virksomheden at have personer ansat med kognitive udfordringer.

Hos Louis Nielsen i Lyngby har butikschef Jette Bergdahl ansat medarbejderen Camilla gennem KLAPjob. Og her har ansættelsen vakt stor begejstring hos alle medarbejdere i butikken: - Vi har stor glæde af Camilla, og det betyder rigtig meget i vores dagligdag, at hun hjælper os med at pakke briller ud. Også på det sociale område har det været fantastisk. Hun bidrager med rigtig mange ting. Det er jo ikke kun os, der giver noget til hende. Hun giver bestemt ligeså meget tilbage til os.

Ifølge Jette Bergdahl har arbejdsgivere en borgerpligt til at tage sig af de mennesker, der har nogle særlige behov og udfordringer i livet. Men dertil giver det, ifølge Jette Bergdahl, også et godt billede udadtil, at man som virksomhed har plads og rummelighed til mere end det ”normale”.

Projektleder for KLAPjob Claus Bergmann Hansen er begejstret for de positive tilbagemeldinger fra både Louis Nielsen og Burger King og ser frem til det videre samarbejde: - Vi er enormt glade for de tilbagemeldinger, som vi har fået fra Burger King og Louis Nielsen i Lyngby. Det er rigtig positivt, at stadig flere virksomheder får øjnene op for, hvor meget værdi en virksomhed kan få ved at ansætte medarbejdere med udviklingshæmning og andre kognitive handicap. Jeg vil gerne sige stor tak til Burger King og Louis Nielsen i Lyngby for et godt samarbejde.

Se mere...
Content arrow
Content arrow